وجود مبارک پیغمبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و انبیاء(علیهم السلام) عموماً اینطورند که در تبلیغ رسالت از هیچ کسی خشیتی ندارند(الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ) ...
خشیت آن تأثّر قلبی است که بداند این شخص یا این شیء منشأ اثر است.
از مار و عقرب خوف دارند، نه خشیت!
آنکه مؤثر حقیقی است خدای سبحان است.
فرمود مبلّغان الهی فقط از خدا خشیت دارند و از احدی خشیت ندارند ...
نکته اساسی این است که آیا انبیاء اصلاً خشیت ندارند یا در کارهای تبلیغی خشیت ندارند؟ چون در اینجا اینها را در تبلیغ دارای خشیت توحیدی معرفی کرده است.
پاسخش این است که کارهای انبیاء -چه قولشان، چه فعلشان، چه تقریرشان- حجّت است، میشود تبلیغ ...
کارهای اینها حجّت است؛ یا حجّت بر وجوب است یا حجّت بر جواز است؛ سهو و نسیان که ندارند، خطا و خطیئه که ندارند، میشود حجت الهی...
بنابراین نمیشود گفت اینها مثل مبلّغان عادیاند که کارهای فراوانی دارند تبلیغ هم دارند، اینها در تبلیغ خشیت ندارند، خیر!
اینها در هیچ کار از غیر خدا خشیت ندارند، برای اینکه جمیع کارهایشان تبلیغی است.
بر اساس إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، همه شؤون اینها تبلیغ الهی است میشود حجت خدا ...
پرسش: در آیات دیگر به انبیاء خوف نسبت داده میشود مثلاً درباره حضرت موسی فرمود: خَائِفاً یَتَرقَّب
پاسخ: خوف است؛ خوف چیز خوبی است نه خشیت!
آدم وقتی مار و عقرب را میبیند باید کنار برود، اتومبیل به سرعت میآید باید کنار برود، سیل و آتش است باید خوف داشته باشد.
خوف، ترتیب اثر عملی است اما خشیت، تأثّر قلبی است یعنی غیر او را مؤثّر بداند.
آتش که مؤثر نیست، آب که مؤثر نیست، سیل که مؤثر نیست، آنکه «بیده الإحیاء و الإماته» که «هو الله» است او مؤثر است.
خوف، ترتیب اثر عملی است که هر عاقلی باید این کار را انجام بدهد.
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره احزاب، آیات 39 الی 44/ رادیو معارف/برنامه بر کرانه نور،1395/3/9
کلمات کلیدی: